سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترکیبات آمالگام دندان چیست؟

از مواد آمالگام را می‌توان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مواد مورد نیاز در مطب‌های دندانپزشکی معرفی کرد. این مواد آلیاژی از فلزات مختلف که معمولا شامل نقره، قلع و مس هستند می‌شوند.

گاهی اوقات در ترکیب آمالگام از فلز روی هم استفاده می‌شود. درصد هر کدام از این فلزها در ترکیبات مختلف آمالگام با هم متفاوت هستند.

آلیاژهای آمالگام پس از مخلوط شدن با جیوه ترکیب می‌شوند و ترکیب نهایی آمالگام ساخته می‌شود.

البته در ترکیب آمالگام‌های جدید از جیوه استفاده نمی‌شود یا به مقدار خیلی کم در ترکیب آمالگام استفاده می‌شوند.

اخیرا برای ساخت ترکیبات آمالگام از آلیاژهایی استفاده می‌شود که شامل گالیم یا ایندیم هستند. همچنین گاهی در ترکیب آمالگام‌های جدید از آلیاژهایی با روش لحیم کاری سرد ساخته می‌شوند، به عنوان جایگزین آلیاژ حاوی جیوه استفاده می‌شود.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که آمالگام‌های جدید شامل آلیاژهای گالیم، هنوز از لحاظ استحکام و قدرت، قابل مقایسه با آمالگام‌های قدیمی و حاوی جیوه نیستند.

 

انواع آمالگام کدام‌اند؟ 

آمالگام‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

آمالگام‌ با درصد کم مس

از ابتدای قرن 20، آمالگام با درصد کم مس، بیشترین کاربرد را در علم دندانپزشکی داشته است. آمالگام‌های حاوی درصد پایین مس، حاوی قلع و جیوه هم هستند.

ترکیب قلع و جیوه در این آمالگام‌ها، آن‌ها را مستعد کروژن می‌کند و به این ترتیب آن‌ها سریع‌تر دچار تخریب و آسیب می‌شوند. استفاده از آمالگام‌های حاوی مقادیر پایین مس امروزه گسترش آنچنانی ندارد.

آمالگام با درصد بالای مس

در آمالگام‌های حاوی درصد بالای مس، حدودا 12 درصد مس وجود دارد که نسبت به گروه قبلی بیشتر است.

این دسته از آمالگام‌ها در دو شکل کرو و مخلوط وجود دارند. آمالگام با درصد بالای مس، عمر و دوام بیشتری نسبت به آمالگام‌های حاوی مقادیر کم مس دارد و تقریبا 12 سال قابل استفاده است.

آمالگام‌های کروی spherical

در ترکیب آمالگام‌های کروی ذرات آلیاژف به صورت گرد و کروی هستند. شکل کروی این ذرات باعث شده تا مواد آمالگام به خوبی و با کمترین میزان فشار در داخل حفره دندانی قرار گیرند.

علاوه بر این شکل گرد ذرات آلیاژ باعث استحکام هر چه بیشتر این نوع آمالگام شده است. به طور کلی از آمالگام‌های کروی در ترمیم زیرساخت انواع پروتز ثابت و همچنین در ترمیم آمالگام‌های پیچیده و وسیع استفاده می‌شود.

آمالگام ادمیکس

در آمالگام ادمیکس ذرات آلیاژ اندازه‌های متفاوتی دارند. برای مثال ممکن است یک آلیاژ دارای ذرات کروی ریز و درشت با هم باشد.

شکل غیرمعمول ذرات آلیاژ باعث شده تا هنگام ترکیب‌شدن، یک توده ایجاد کنند که به نیروی کندانس بیشتری نیاز داشته باشد.

 

مزایای استفاده از آمالگام 

  • ماده آمالگام به خوبی سطح کانال دندان را مهر و موم می‌کند و از ورود باکتری یا مواد غذایی از طریق درزها و شکاف‌ها جلوگیری می‌کند.
  • این ماده مقاومت و استحکام بسیار زیادی دارد و به راحتی تحت تاثیر رطوبت دچار خوردگی نمی‌شود. به همین دلیل خاصیت شکنندگی نخواهد داشت و نسبت به غذاهای سفت و محکم واکنش نشان نمی‌دهد. در حالی که پر کننده‌های دیگر مثل کامپوزیت ممکن است نسبت به مواد غذایی داغ یا سرد واکنش نشان دهند و شکننده شوند.
  • این ماده برای افرادی که دهان آنها رطوبت زیادی دارد، کاملاً مناسب است. چرا که در بسیاری از مواقع رطوبت دهان باعث می‌شود پیوند بین ماد? پرکننده و دندان سست شود. در حالی که ماده آمالگام نسبت به این موضوع واکنش نشان نمی‌دهد.
  • ماده آمالگام برای افرادی که به صورت مکرر دچار پوسیدگی دندان می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات ممکن است بعد از پر کردن دندان مجدداً در نواحی ریشه یا پالپ دندان، پوسیدگی به وجود بیاید. اما استفاده از ماده آمالگام خطر ابتلا به پوسیدگی را کاهش می‌دهد.
  • این ماده قیمت بسیار مناسبی دارد و راحت‌تر از سایر ماده‌های پرکننده دندان تهیه می‌شود. ماده آمالگام حدود 150 سال است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قدمت بیشتری نسبت به سایر مواد پرکننده دندان مثل کامپوزیت دارد.
  • شکل دادن و فرم دهی به ماده آمالگام راحت‌تر از مواد کامپوزیت است. به همین دلیل در سال‌های اول رشته دندانپزشکی از این ماده برای آموزش دانشجویان استفاده می‌شود. سهولت کار با ماده آمالگام باعث می‌شود که همیشه مورد علاقه دندانپزشکان باشد.

معایب آمالگام دندانپزشکی

  • آمالگام ترکیبی از فلزات مختلف مثل جیوه، نقره، مس و روی است و برای پر کردن حفره‌های دندانی که در اثر پوسیدگی ایجاد شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده آمالگام می‌تواند به طور میانگین بین ده تا دوازده سال عمر مفید داشته باشد.
  • عوامل مختلف مثل غذا خوردن و تجمع باکتری‌ها باعث می‌شود کمی بخار جیوه در فضای دهان آزاد شود که بسیار خطرناک است.
  • به همین دلیل باید آمالگام قدیمی را با آمالگام جدید عوض کرد. ماده آمالگام به دلیل ساخت توسط فلزات مختلف، استحکام و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.
  • ولی متاسفانه ظاهر آن چندان مناسب نیست و برای دندان‌های عقبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت آمالگام دندانپزشکی

اگر متقاضی خرید مواد آمالگام دندان هستید، می‌توانید به وبسایت مجموعه دنتیوا مراجعه کنید و ماده آمالگام مورد نظر خود را در تعداد دلخواه ثبت سفارش کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.